Mġarr (Għawdex)

Għawdex kapuja, legfontosabb kikötője ez a kis falu, amely ma a szomszédos Għajnsielem része. Az ókor óta ezen az öblön keresztül zajlott a kapcsolattartás a sziget és a szomszédos Malta illetve Kemmuna között, ide érkeznek ma is a kompjáratok.

Ma sem áll többől két utcánál, amelyekben pár lakóház, szálloda, bolt, benzinkút, és a kis templom található, a dombon pedig a Fort Chambray erőd. Ez utóbbi tulajdonképpen a község legnagyobb nevezetessége lehetne, ha zűrös ingatlanügyletek után nem lenne zárva (2001-ig látogatható volt). Kis temploma a Lourdes-i Szűz Mária tiszteletére épült, miután a hely egy ide érkező XIX. századi turistát Lourdes-ra emlékeztetett. További nevezetessége az épülő parti sétány végén élvő kiállítóhely, ahol az egyetlen fennmaradt dgħajsa tal-latini típusú vitorlás (ilyenek voltak a XIX. századig a kompok), a Sacra Famiglia van kiállítva.

Mġarr látképe a kompról. Fotó: Berthold Werner, Wikimedia.

Mġarr látképe a kompról. Fotó: Berthold Werner, Wikimedia.

Mġarr kiváló kikötője ellenére az évszázadok folyamán mindig apró halászfalu volt, lakossága soha nem haladta meg a száz főt. Ennek oka talán az lehet, hogy pont kiváló kikötője miatt a támadások is ezt a partszakaszt érték először, a Citadella pedig gyalog meglehetősen messze van. 1241-ből származik a dgħajsa tal-mogħodija (szó szerint ‘átkelőhajó’) első írásos említése. A johannita lovagok először egy “várótermet” (Il-Barakka, ma a Gleneagles Bar), majd őrtornyot építettek az öböl fölé, végül Vilhena nagymester elhatározta egy erőd építését, amelyet a későbbi névadó, Jacques François de Chambray finanszírozott. Katonai akcióra egyetlen alkalommal használták, a megszálló francia csapatok 1798-ban ide menekültek a fellázadt għawdexiek elől. Ezután Għawdex önálló lett egészen 1800-ig, amikor Maltával együtt angol fennhatóság alá került.

A Lourdes-i Szűz Mária kápolna

A Lourdes-i Szűz Mária kápolna

A kikötő fejlesztése viszonylag későn kezdődött, 1845-ben kezdték a britek az első hullámtörő építését, ezt 1906-ban, 1935-ben és 1969-ben bővítették, mire elérte a mai méretét. A kompterminál építése 2001 és 2008 között zajlott.

Hasznos információk

Malta felől a menetrendszerinti kompjárattal vagy bérelt csónakkal közelíthető meg. A sziget belsejéből a 301 (Rabat-Mġarr), 302 (Rabat-Qala) és a 322 (Marsalforn-Mġarr) számú buszokkal közelíthető meg. Autóval nem praktikus úticél, mert alig lehet valahol parkolni. Látnivalói közül csak a templom látogatható, illetve a kompterminálnál jobbra fordulva elsétálhatunk a Xatt l-Aħmarig (Vörös-öböl), ahol a kikötővel ellentétben fürödni is lehet. A falu több pontjáról (pl. a templom előtt vagy a Grand Hoteltől) szép kilátás nyílik a kikötőre, a csatornára, valamit Kemmunára és Maltára.

Reklámok

És ti mit gondoltok?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s