Tömegközlekedés

Bár a buszközlekedésről már írtam egy bejegyzést tavaly, a közúti közlekedésről pedig következik egy, gondoltam a tömegközlekedés többi ága se maradjon ki.

Szárazföldi közlekedési módok közül a busz elég hamar egyeduralkodó lett, ám létezett más is Máltán. 1883 és 1931 között még vasút is működött a szigeten, bár csak egyetlen vonal, amely Vallettából Floriana, Msida, Birkirkara és Attard érintésével haladt Mdináig. Sosem lett igazán kihasznált, az idő nagy részében veszteséges volt. Ma már csak elszórt nyomai láthatók, néhány állomásépület és felüljáró.

Videó a vasútról

Még rövidebb ideig, 1905-től 1929-ig járt a villamos Vallettától Ħaż-Żebbuġ és a Három Város felé. Ez még a vasútnál is kevésbé volt kedvelt, nem nagyon értem, miért. Ma mindenesetre nagy haszna lenne a kötöttpályás vonalnak, különösen Valletta és Paola között, ahol a Triq 13 Diċembru áteresztőképessége miatt folyamatos dugók nehezítik a közlekedést.

Taxik is régóta vannak Máltán, ám az elmúlt évtizedek rossz tapasztalatai sokakat elriasztottak ettől a közlekedési módtól. Az illetékes hatóság most garantált árakkal és bekamerázott kocsikkal igyekszik fellendíteni a taxik forgalmát. A taxik Máltán fehérek, a fekete taxiknál (magánemberek) semmiféle garancia nincs.

A tengeri tömegközlekedés főleg az öblökre ill. a két sziget között jellemző. A Marsamxett és a Nagy Kikötő városai között állami és magán vízitaxik is szállítják az utasokat. Állami vízitaxik járnak Valletta és Sliema, valamint Valletta, Bormla és Isla között. A retúr viteldíj 2013-ben 2,80 € volt, de hogy biztosan ezt a taxit válasszuk, keressük a közlekedési hatóság kitett tábláit az útvonalakkal és árakkal! Ugyanis vannak magán vízitaxik is – dgħajsákkal – amik ára 4 €-ig felmehet. Ez inkább csak nosztalgiázni ajánlott, mint közlekedni.

Vízitaxi

Vízitaxi, a háttérben Isla

A Nagy Kikötő vízitaxijaival egy rendszert alkot a vallettai Felső Barakka-kert liftje, amely a taxik kikötőjétől, a Lascaris Wharftól visz fel – másodpercek alatt – Vallettába. Természetesen fizetés ellenében bárki igénybe veheti, de a vízitaxik retúr jegyével ingyenes.

Barakka lift

Lift a Lascaris Wharf és a Felső Barakka-kert között

A nyílt tengeri tömegközlekedést Máltán a kompok képviselik. A “helyi” járatot a Maltát Għawdex-sel összekötő, a Gozo Channel társaság által működtetett három, 900 személy és 72 gépkocsi befogadására tervezett komphajó (M/v Malita, M/v Gaudos, M/v Ta’ Pinu) alkotja. Ezek a Ċirkewwa (Malta) és Mġarr (Għawdex), teherszállítás esetén Floriana és Mġarr között járó kétorrú hajók az egyetlen mód, hogy autóval Għawdexre jussunk. Szicília felé a Virtu Ferries által üzemeltetett Jean de la Valette kompot lehet használni.
A viteldíj Ċirkewwából autónak (+ vezető) 15,70 €, személynek 4,65 €. A menetidő 25 perc.

Az M.V. Malita

Az M/v Malita

Beszállás az M.V. Gaudosba Ċirkewwában, 2009-ben

Beszállás az M/v Gaudosba Ċirkewwában

A Jean de la Valette katamarán elhagyja a kikötőt

A Jean de la Valette katamarán elhagyja a kikötőt

Advertisements

És ti mit gondoltok?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s