Mdina

Mdina (kiejtve ‘imdina’) Málta első (fő)városa. Amolyan ablak a múltra. A város határát ma is a városfalak alkotják, és lakossága mindössze annyi, amennyien a normann és barokk korszak között épült házakban elférnek.

Igazi időutazás a mészkő házak között a mészkő utcákon járni, a házak díszítése Málta történetének különböző időszakait idézi, és autóval csak külön engedély birtokában lehet behajtani. A város teljes szélességében besétálható 10-15 perc alatt. Mégis olyan különleges hangulata van, hogy szinte sosem bírtuk ki, hogy ne nézzünk be. Ez az a város, ahol még a rendőrség épülete is barokk. A társkatedrális a vallettai Szent Jánossal közösen viseli a katedrálisi címet, ami ritkaság. A templomot Lorenzo Gafà, Málta egyik leghíresebb építésze tervezte az 1693-as földrengés után, és vallettai társához hasonlóan a padlót lovagok sírkövei alkotják.
Első ízben ráadásul este voltunk ebben a kisvárosban, amikor turisták nélkül, csak a helyiek között mászkáltunk el a bástyáig, ahonnan szó szerint Málta egyharmada látszik. Nagyon szeretem ezt a kilátást, és nagyon hasznos lehetett egészen az újkorig, amikor még idegen támadókra lehetett számítani a tenger felől. Aki teheti, mindenképp menjen el Mdinába!

Mdina a levegőből

Mdina a levegőből

A látnivalókon kívül számomra egész Máltát is jelképezi ez az ódon mészkőváros. Málta első települése, minden korszakból származó házakkal (a falak előtt a Domvs Romana múzeumban egy római ház maradványai is megtekinthetők), templomokkal, ugyanakkor egy-egy modern bolt, étterem is jól megfér a régi falak között. A sziget szívében emelkedik egy kiugró dombon, és fizikailag is uralkodik az ország fölött. Akárhányszor el kellett hagynunk Máltát, a repülőbe beszállva az ajtóból az utolsó pillantásomat valahogy mindig a dombtetőn méltóságteljesen uralkodó Mdinára vetettem.

Hasznos információk

A város számos Rabatba közlekedő busszal és autóval is megközelíthető. A két város összeépült, az őket elválasztó, a várárkot követő széles úton állnak meg a járatok, parkolni a várárokban kialakított parkolókban lehet. Látogatás szempontjából össze lehet kötni Rabat megtekintésével. A két város lovaskocsival is bejárható (2012-ben 35 € volt az ára a 30 perces útnak, de lehet alkudni). Éttermet keveset, boltot szinte nem találunk, ebből a célból is inkább Rabatban nézzünk körül, bár az egyetlen helyre ahol jártunk (a bástya közelében álló Fontanella cukrászda), nem lehetett panasz.

Videók

És ti mit gondoltok?